2010. december 13.

Lussekatter, svéd Szent Lucia napi sütemény

Pár évvel ezelőtt olvastam erről a svéd történetről, miszerint december 13-án, a régi Juliánusz naptár szerint ez volt karácsony, és egyben az év leghosszabb éjszakája is. Így reggel a család legkisebb lánya fehér ruhát öltött, fejére vörösáfonya leveléből koszorút kötött, hét gyertyát gyújtott, kezében pedig egy tálca forró kávét és ezt a bizonyos sütit tartotta és így ment felkelteni a családtagjait. Ők is énekléssel és gyertyával a kezükben csatlakoznak hozzá és így ünneplik a fényt, elfogyasztják a kávét és a sütit és ezzel kezdetét veszi a karácsony.
Nekem nagyon megtetszett ez a történet és évek óta én is elkészítem e napon ezt a süteményt. Megteremtettem vele a saját családom egyik hagyományát.

Hozzávalók:

2,5 dkg élesztő
csipet só
10 dkg vaj
2,5 dl tej
1-2 g sáfrány
1 dl cukor
1 tojás a tésztába
1 tojás a tetejét megkenni
60-70 dkg liszt
mazsola

Az elkészítése akövetkező: az élesztőt a szokásos módon kis cukorral és tejjel felfuttatom. Kövben egy tálba teszem az olvasztott vajat, a sót, a cukrot, a sáfrányt, a tojást és a tejet, elkezdem hozzáadni a lisztet. Majd a felfuttatott élesztőt teszem hozzá és még annyi lisztet, hogy elváljon a tál falától. Rugalmas tészta lesz. A tálat lefedem és a tésztát a duplájára kelesztem. Utána kb. 5 mm vastagra kinyújtom, csíkokra vágom, a csikokat sodrom, majd elkészítem a hagyományos formákat, tetejét megkenem felvert tojással és beleszurkodom a mazsolát. Előmelegített sütőben, 180 C-on 25-35 perc alatt szép sárgára sütöm.
Nagyon finom, érdekes ízű sütemény. Gyerekekkel is elkészíthető.


 




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése